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34 Tipps für Gründer

Ich habe gestern 57 startups lessons gelesen. Ich bin immer wieder positiv überrascht, wie gut Facebook und Twitter Informationen filtern und einem die richtigen Dinge empfehlen.

Als ich den Text gelesen habe, machte ich mental die ganze Zeit Haken an die Aussagen. Hier der Beitrag von Slava Akhmechet und meine Kommentare dazu.

People

  • If you can’t get to ramen profitability with a team of 2 – 4 within six months to a year, something’s wrong. (You can choose not to be profitable, but it must be your choice, not something forced on you by the market).

Diesen Punkt halte ich für schwer zu erreichen. Das wäre ein Gewinn von ca. 8.000 pro Monat. 

  • Split the stock between the founding team evenly.

Da bin ich selber großer Freund von.

  • Always have a vesting schedule.

Auch dies kann ich nur betonen. Sich bitte vorher Gedanken machen, es ist wie ein Ehevertrag

  • Make most decisions by consensus, but have a single CEO whose decisions are final. Make it clear from day one.

Schwieriger Punkt. Kommt ganz auf das Team an.

  • Pick the initial team very carefully. Everyone should be pleasant to work with, have at least one skill relevant to the business they’re spectacular at, be extremely effective and pragmatic. Everyone should have product sense and a shared vision for the product and the company.

Gute Worte. Ich hatte vor Wunsch-Brautkleid bereits 3 Versuche. Team ist super wichtig. Und es ist wichtig, dass sich die Fähigkeiten ergänzen.

  • Fire people that are difficult, unproductive, unreliable, have no product sense, or aren’t pragmatic. Do it quickly.

Ich glaube, Amerika sind da etwas härter als wir. Wir Deutsche haben da keine „Hire & Fire“ Kultur. Trotzdem ist es wichtig, sich ein erstklassiges Team zu bauen. Jedem muss klar sein, dass nur die Beste bleiben. Die, die an die Vision glauben und hart für den Erfolg der Firma arbeiten.

  • Some friction is good. Too much friction is deadly. Fire people that cause too much friction. Good job + bad behavior == you’re fired.

Schwer zu sagen. Glaube nicht an diese „alles oder nichts“ Aussagen. Wie sagte mein Professor immer vor jeder Antwort auf eine Frage: „Es kommt drauf an…“

Fundraising

  • If you have to give away more than 15% of the company at any given fundraising round, your company didn’t germinate correctly. It’s salvageable but not ideal.

Irgendwie hat er recht. Ich kenne Startups, die geben viel ab – und andere geben wenig ab. Am Ende stehen die, mit wenig Verwässerung besser da. Weniger aus finanziellen Gründen, sondern weil es oft die besseren Teams mit mehr Erfahrungen sind.

  • If you haven’t earned people’s respect yet, fundraising on traction is an order of magnitude easier than fundraising on a story. If you have to raise on a story but don’t have the reputation, something’s wrong.

Traction, Traction, Traction.

  • Treat your fundraising pitch as a minimum viable product. Get it out, then iterate after every meeting.

100% korrekt. Der Pitch ist nie fertig. Schreibe darüber demnächst mehr.

  • Most investor advice is very good for optimizing and scaling a working business. Listen to it.

Ja

  • Most investor advice isn’t very good for building a magical product. Nobody can help you build a magical product — that’s your job.

Haha, so wahr. 

  • Don’t fall in love with the fundraising process. Get it done and move on.

Hmm, hat er wohl (leider) recht.

Products

  • Product sense is everything. Learn it as quickly as you can. Being good at engineering has nothing to do with being good at product management.

Auch meine Auffassung. Bei einem Internetunternehmen ist das Produkt super wichtig. Wichtiger als viele andere Aspekte. Das Gründungsteam muss das Produkt selber bauen können (nicht programmieren, jedoch konzipieren).

  • Ask two questions for every product feature. Will people buy because of this feature? Will people not buy because of lack of this feature? No amount of the latter will make up for lack of the former. Don’t build features if the answer to both questions is “no”.

Wir haben einen ähnlichen Ansatz: jedes neue Feature muss Geld verdienen. Heißt, entweder zahlt der Kunde mehr dafür, oder mehr wir kriegen mehr zahlende Kunden. 

Marketing

  • Product comes first. If people love your product, the tiniest announcements will get attention. If people don’t love your product, no amount of marketing effort will help.

Nennen wir es Conversion. Je besser das Produkt, desto mehr Kunden pro Marketing Dollar. Es gibt viele da draussen, die auch mit mittelmäßigen Produkten Geld verdienen. 

  • Try to have marketing built into the product. If possible, have the YouTube effect (your users can frequently send people a link to something interesting on your platform), and Facebook effect (if your users are on the product, their friends will need to get on the product too).

Super schwer.

  • Reevaluate effectiveness on a regular basis. Cut things that don’t work, double down on things that do.

Ja, jedoch auch schwer. Hier brauchst du Daten und diese sind oft Mangel, bei wenig Traction. 

  • Don’t guess. Measure.

100% Agree

  • Market to your users. Getting attention from people who won’t buy your product is a waste of time and money.

Auch korrekt. Deswegen bringt ein Artikel in einem Startup-Magazin mir auch keine Frauen, die Brautkleider kaufen wollen.

  • Don’t be dismissive of criticism. Instead, use it to improve your product. Your most vocal critics will often turn into your biggest champions if you take their criticism seriously.

Auch wenn es weh tut, Kritik ist gut. Sehr gut. Mehr bitte!

Sales

  • Sales fix everything. You can screw up everything else and get through it if your product sells well.

Leider wahr.

  • Be relentless about working the game of numbers while the product is between the two extremes above. Even if you don’t sell anything, you’ll learn invaluable lessons.
  • Qualify ruthlessly. Spending time with a user who’s unlikely to buy is equivalent to doing no work at all.
  • Inbound is easier than outbound. If possible, build the product in a way where customers reach out to you and ask to pay.

Alle 3 korrekt, wobei ich diese Punkte für schwer umsetzen halte. Bin halt kein Vertriebler.

Development

  • Development speed is everything.

Ja. Daher immer MVP

  • Minimize complexity. The simpler the product, the more likely you are to actually ship it, and the more likely you are to fix problems quickly.

Wie gesagt. MVP.

  • Pick implementations that give 80% of the benefit with 20% of the work.

MVP.

  • Use development sprints. Make sure your sprints aren’t longer than one or two weeks.

Ja, viele kleine Verbesserungen. Deutlich besser, als wochenlang Features zu bauen, die dann keiner will. 

  • If you must do something that doesn’t fit into a sprint, put as much structure and peer review around it as possible.

Company administration

  • Don’t waste time picking office buildings, accountants, bookkeepers, janitors, furniture, hosted tools, payroll companies, etc. Make sure it’s good enough and move on.

Deswegen zahle ich lieber etwas mehr und habe Co-Working, bzw. bin zur Untermiete. Dieses ganze Verwaltungszeugs, lenkt umgemein ab.

  • Take the time to find a good, inexpensive lawyer. It will make a difference.

Japp, schwer zu finden.

Personal well-being

  • Do everything you can not to attach your self esteem to your startup (you’ll fail, but try anyway). Do the best you can every day, then step back. Work in such a way that when the dust settles you can be proud of the choices you’ve made, regardless of the outcome.

Schwer. Wir Deutsche verlieren nicht gerne. Und wir gehen nicht gut mit Niederlagen um. 

  • Every once in a while, get away. Go hiking, visit family in another city, go dancing, play chess, tennis, anything. It will make you more effective and make the people around you happier.

Daran arbeite ich noch :)

Hier gibt es den ganzen, unkommentierten Text.

 

Interessant?